Zasady funkcjonowania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów - dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego Jacek Świder
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu rzeszowskiego.
Osoby mieszkające poza powiatem rzeszowskim (uwaga: także z miasta Rzeszowa) powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Rzeszowie działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, tj. w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Do katalogu spraw konsumenckich należą: te dotyczące:
-
umów sprzedaży konsumenckiej,
-
umów o świadczenie usług:
- telekomunikacyjnych;
- bankowych;
- organizacji imprez turystycznych;
- przewozowych;
- pocztowych;
- energetycznych;
- związanych z obrotem nieruchomościami;
- edukacyjnych
- przez „fachowców”, tj. prowadzących różnego rodzaju serwisy, w tym m.in.: naprawcze, remontowe, wykończeniowe, a także wykonujących rzeczy na zamówienie
"Powiatowy rzecznik konsumentów w Rzeszowie nie zajmuje się sprawami egzekucji komorniczej prowadzonej przeciwko konsumentom. "
Rzecznik udziela konsumentom porad prawnych w swojej siedzibie po uprzednim umówieniu telefonicznym, mailowym lub osobistym, w następujących dniach i godzinach:
-
wtorki – od 09:00 do 12:00
-
środy – od 09:00 do 13:00
-
czwartki - od 09:00 do 12:00
Siedziba Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Rzeszowie znajduje się przy ul. Grunwaldzkiej 15 w Rzeszowie, IV piętro pokój 435,
Kontakt: 17 283 11 82 wtorki, środy, czwartki w godzinach od 9 do 15
E-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.rzeszow.pl
Katalog spraw, którymi rzecznik konsumentów nie może się zajmować:
-
w sporach z organami administracji publicznej;
-
roszczeń wzajemnych przedsiębiorców;
-
dotyczących prawa pracy;
-
ochrony dóbr osobistych;
-
ochrony praw pacjentów NFZ;
-
ochrony praw ubezpieczonych;
-
ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych;
-
ochrony danych osobowych;
Konsumenckie porady prawne można uzyskać korzystając z infolinii konsumenckiej:
801 440 220 lub 22 290 89 16, infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach
od 8:00 - 18:00 (opłata wg taryfy operatora)
Bezpłatnych porad prawnych dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego w 2019 roku udziela także
Oddział Federacji Konsumentów w Rzeszowie przy ulicy Jagiellońskiej 4 - tel. 17 852 28 27, kom. 536 549 694 oraz 886 845 549 E:mail:
rzeszow@federacja-konsumentow.org.pl
Bezpłatne porady dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego udzielane są w następujących dniach i godzinach:
-
wtorek od 10:00 do 16:00
-
środa od 13:00 do 16:00
-
czwartek od 12:00 do 14:00
Poza ww. terminami porady przez Federację Konsumentów udzielane są odpłatnie