Zasady funkcjonowania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Rzeszowie
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Rzeszowie: Jacek Świder
Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu rzeszowskiego.
Osoby mieszkające poza powiatem rzeszowskim (uwaga: także z miasta Rzeszowa) powinny zwrócić się
o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie. Dane rzeczników konsumentów na
terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Rzeszowie działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, tj. w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy
konsumentem a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności
prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna,
prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Do katalogu spraw konsumenckich należą: te dotyczące:
-
umów sprzedaży konsumenckiej,
-
umów o świadczenie usług:
-
telekomunikacyjnych;
-
bankowych;
-
organizacji imprez turystycznych;
-
przewozowych;
-
pocztowych;
-
energetycznych;
-
związanych z obrotem nieruchomościami;
-
edukacyjnych
-
przez „fachowców”, tj. prowadzących różnego rodzaju serwisy, w tym m.in.: naprawcze, remontowe, wykończeniowe, a także wykonujących rzeczy na zamówienie
"Powiatowy rzecznik konsumentów w Rzeszowie nie zajmuje się sprawami egzekucji komorniczej prowadzonej przeciwko konsumentom. "
Rzecznik udziela konsumentom porad prawnych w swojej siedzibie po uprzednim
umówieniu telefonicznym, mailowym lub osobistym, w następujących dniach i
godzinach:
-
wtorki – od 09:00 do 12:00
-
środy – od 09:00 do 13:00
-
czwartki - od 09:00 do 12:00
Siedziba Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Rzeszowie znajduje się przy ul. Grunwaldzkiej 15
w Rzeszowie, IV piętro pokój 413a,
Kontakt: 17 867 14 73 wtorki, środy, czwartki w godzinach od 9 do 15
E-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.rzeszow.pl
Katalog spraw, którymi rzecznik konsumentów nie może się zajmować:
-
w sporach z organami administracji publicznej;
-
roszczeń wzajemnych przedsiębiorców;
-
dotyczących prawa pracy;
-
ochrony dóbr osobistych;
-
ochrony praw pacjentów NFZ;
-
ochrony praw ubezpieczonych;
-
ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych;
-
ochrony danych osobowych;
Konsumenckie porady prawne można uzyskać korzystając z infolinii konsumenckiej:
801 440 220 lub 22 290 89 16, infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach
od 8:00 - 18:00 (opłata wg taryfy operatora)
Bezpłatnych porad prawnych dla mieszkańców powiatu rzeszowskiego w 2019 roku udziela także
Oddział Federacji Konsumentów w Rzeszowie przy ulicy Jagiellońskiej 4 - tel. 17 852 28 27 E:mail:
rzeszow@federacja-konsumentow.org.pl
Porady udzielane są w następujących dniach i godzinach:
-
wtorek od 12:00 do 16:00
-
środa od 11:00 do 17:00
-
czwartek od 09:00 do 14:00
Poza ww. terminami porady przez Federację Konsumentów udzielane są odpłatnie